Smart Service

Din Expert på Solcellsunderhåll och Serviceavtal

Med vårt Smart Service-abonnemang får du professionellt underhåll och support för dina solceller, vilket garanterar maximal effektivitet och långsiktig prestanda. Låt oss ta hand om din investering så att du kan fokusera på det som är viktigt för dig.

Fullständig trygghet för din solcellsanläggning och batteri – teckna ett serviceavtal för snabb och pålitlig support

Har din solcellsinstallatör försvunnit från marknaden eller är du missnöjd med deras service?

Vi finns här för att hjälpa dig!

Har din solcellsinstallatör försvunnit från marknaden eller är du missnöjd med deras service? Vi finns här för att hjälpa dig!


Med Smart Solar kan du känna dig säker. Vi arbetar lokalt och har alltid nära till våra kunder. Våra erfarna servicetekniker erbjuder snabb och professionell support när du behöver det. Vi kan felsöka och diagnostisera ditt system på distans, och om det krävs är vi snabbt på plats för att lösa problemet.


Låt oss ta hand om din solcellsanläggning, så du kan slappna av. Våra flexibla serviceavtal ger dig trygghet, oavsett om du köpt dina solceller från oss eller en annan leverantör. När du tecknar ett avtal med oss gör vi en första kontroll av din anläggning för att säkerställa att allt fungerar som det ska.


Utforska våra olika servicealternativ och välj det avtal som passar dig bäst!

Har du frågor om våra serviceavtal? Kontakta oss gärna:

Våra olika SERVICEAVTAL

Teckna ditt trygghetsavtal för solceller


Serviceavtal Bas

159 kr per månad

Prenumerera

Ingår i Bas:


  • Fri telefonsupport (vardagar 8-15)
  • Support av din anläggning via digital portal
  • Felsökning av eventuella felkoder
  • Hjälp med konfiguration av anläggningen via telefon
  • Rabatterad timkostnad vid arbete på plats
  • Rabatterat material/reservdelar

Serviceavtal Standard

199 krper månad

Prenumerera

Samtliga punkter i Bas samt:


  • Servicebesök 1 gång vartannat år
  • Kontroll av larm i växelriktare
  • Test och kontroll av AC och DC brytare
  • Test och kontroll av jordfelsbrytare
  • Kontroll av yttre skador paneler
  • Kontroll onormalt slitage eller skada på övriga komponenter
  • Täthetskontroll genomföringar och infästningar
  • Kontroll av synligt kablage /sprickor, skav eller skada från gnagare
  • Bokning av felsökning och serviceåtgärder vid behov
  • Mjukvaruuppdatering av anläggningens enheter

Serviceavtal Premium

299 krper månad

Prenumerera

Samtliga punkter i Bas + Standard samt:


  • Utökat platsbesök vart 4:e år
  • Felavhjälpningsbesök 1 gång/år
  • Mätning av temperatur i kopplingspunkt under solinstrålning
  • Mätning av temperatur på kontaktdon vid hög solinstrålning
  • Mätning av temperatur på solcellspaneler och identifiera hotspots
  • Kontroll av DC kablage mellan växelriktare och paneler
  • Kontroll av panelernas infästning och tecken på korrosion
  • Fuktkontroll av elinstallationen och komponenter
  • Kontroll av lastfrånskiljare och brytare
  • Kontroll av driftvärden: spänning och frekvens
  • Kontroll av skyltning
  • Kontroll av dokumentation

Prislista för service och reparationer

Alla priser är inklusive moms Utan avtal Bas Standard Premium
Telefonsupport reklamation och garantier Ingår Ingår Ingår Ingår
Support via fjärranslutning 695 kr/tim Ingår Ingår Ingår
Arbete tekniker på plats 995 kr/tim 895 kr/tim 795 kr/tim 795k kr/tim
Framkörningsavgifter 995 kr 995 kr 895 kr 795 kr
Material/reservdelar Ordinare pris 10% rabatt 15% rabatt 15 % rabatt
Service besök 4500 kr 2900 kr Ingår 1 gång vartannat år Ingår 1 gång vartannat år
Akut platsbesök 6000 kr 5000 kr 3000 kr 2000 kr
Utökad Servicebesök 6000 kr 6000 kr 4500 kr 0 kr

Minsta debiterbar tid: 60min vid tekniker på plats.
Minsta debiterbar tid: 30min vid fjärranslutning.

  • Vad innebär servicebesök? (Vartannat år)

    Servicebesök 1 gång vartannat år – Vi besöker dig och gör ett servicebesök av din anläggning. Våra tekniker går igenom följande punkter:


    • Kontroll av larm i växelriktare
    • Test och kontroll av AC och DC brytare
    • Test och kontroll av jordfelsbrytare
    • Kontroll av yttre skador paneler
    • Kontroll onormalt slitage eller skada på övriga komponenter
    • Täthetskontroll genomföringar och infästningar
  • Vad innebär utökat servicebesök? (Vart 4e år)

    Förutom ett vanligt servicebesök vart vartannat år gör vi vart 4:e år en utökad service av din anläggning där vi går igenom följande:


    • Kontroll av synligt kablage/sprickor, skav eller skada från gnagare
    • Mätning av temperatur i kopplingspunkt under solinstrålning
    • Mätning av temperatur på kontaktdon vid hög solinstrålning
    • Mätning av temperatur på solcellspaneler och identifiera hotspots
    • Kontroll av DC kablage mellan växelriktare och paneler
    • Kontroll av panelernas infästning och tecken på korrosion
    • Fuktkontroll av elinstallationen och komponenter
    • Kontroll av lastfrånskiljare och brytare
    • Kontroll av driftvärden: spänning och frekvens
    • Kontroll av skyltning
    • Kontroll av dokumentation
  • Vad är ett felavhjälpningsbesök?

    Felavhjälpningsbesök 1 gång/år


    Ett kostnadsfritt felavhjälpningsbesök per år vid problem med internetuppkoppling, applikationer, funktioner som schemaläggning etc. Gäller ej reparationer eller byte av komponenter. Kostnader för material kan tillkomma. Besöket bokas på kundens initiativ. Ej nyttjat felavhjälpningsbesök kan inte överföras till kommande avtalsperiod.

  • Avtalstid, betalning och uppsägningstid – Serviceavtal

    Avtalet gäller 12 månader, därefter förlängs avtalstiden automatiskt med 12 månader i taget. Avtalet skall sägas upp senast 1 månad innan avtalsperiodens utgång. Betalning skall erläggas månadsvis i förskott via valt betalsätt. Wettersol äger rätt att säga upp avtalet med kunden om anläggningen ej uppfyller kraven specificerade i avtalet.

*I priserna ingår support/service. För eventuella åtgärder ges prisförslag till kund efter platsbesök. I priset ingår resa inom 80 km från Västervik/Västerås. Därefter tillkommer en kostnad på 10 kr/km. För fullständiga avtalsvillkor klicka nedan.

Avtalsvillkor

Vanliga frågor om Smart Solars serviceavtal

  • Hur teknar jag service avtal?

    Välj det avtal som passar dig bäst, Bas, Standard eller Premium. Klicka på Prenumerera och fyll i dina kortuppgifter – & där är du klar! Efter signering får du ett välkomstmejl till din registrerade mejladress. 


    För att göra det enkelt och smidigt för dig debiteras du automatiskt varje månad via ditt betalkort. Inget krångel med fakturor. Det är viktigt att du anger den adress där anläggningen är installerad för att avtalet ska kopplas till rätt solcellsanläggning.

  • Jag köpte min anläggning från en annan leverantör, kan jag teckna ert solvårdsabonnemang ändå?

    Ja! Vårt serviceavtal fungerar på samtliga anläggningar och storlekar oavsett vem som installerat anläggningen.

  • Jag har redan bra garantier på installation och produkter. Varför ska jag teckna ett serviceavtal?

    Att du som kund till Smart Solar ska ha bra och trygga garantier på dina installationer och produkter är en självklarhet för oss. Vi har alltid 5 års installationsgaranti, så om din anläggning/produkt krånglar inom detta tidspann kommer vi alltid att hjälpa dig! Service och support är en av sakerna som gör Smart Solar speciellt. Ett serviceavtal erbjuder dock fördelar som går utöver vad traditionella garantier täcker.


    Här är några anledningar till varför ett serviceavtal kan vara värdefullt även om du redan har bra garantier:


    Underhåll ger längre livstid: Garantier täcker ofta bara reparationer eller utbyten efter att ett fel har uppstått. Ett serviceavtal som omfattar regelbundna besök kan förhindra problem innan de uppstår, vilket kan förlänga livslängden på dina komponenter och minska risken för oväntade avbrott.

    Spara pengar: Även om garantier täcker vissa reparationer och utbyten, täcker de inte alltid kostnaden för arbete eller platsbesök. Ett serviceavtal ger rabatterade priser på både arbete och material, vilket sparar pengar över tid.

    Utökad service: Vissa saker täcks inte av garantin. Ibland kan problemet vara så enkelt att Wifi uppkopplingen inte fungerar i hemmet eller att batteriet behöver optimeras. Hittar vi fel som inte omfattas av garantin så kostar det inget extra när vi gör det på distans.

    Experthjälp gör det enkelt: Det ska vara enkelt att äga en solcellsanläggning. Vi är bara ett samtal eller mail bort för att svara på dina frågor om hur du får det mesta utav din anläggning. Våra servicetekniker är experter på hur du använder, ställer in och optimerar din utrustning. Vi finns här för dig.

    Snabb hjälp: Vi prioriterar dig och ser till att du får snabb support och bästa service oavsett fel.

  • Jag har solceller både på min bostad och på mitt fritidshus. Räcker det med ett serviceavtal?

    Varje avtal är kopplat till en specifik solcellsanläggning. Därför måste du ha ett serviceavtal för varje anläggningsadress.

  • Jag vill byta serviceavtal, när börjar det nya avtalet gälla?

    Du kan närsomhelst byta avtal. Bytet och den nya avgiften börjar gälla från och med nästkommande månad. Det senast tecknade avtalets villkor gäller.

    Du kan alltså inte tillgodoräkna dig värdet på ett tidigare avtal om du väljer ett enklare avtal.

  • Vilka komponenter ingår i serviceavtalet?

    Serviceavtalet omfattar din solcellsanläggning och batteri för lagring av egenproducerad el.

Share by: